Ebben a fejezetben magáról a műnek
a szerkezetéről szeretnék írni. Remélem szintén tudok néhány érdekes
információval szolgálni. Ezen felül szívesen várok véleményeket, meglátásokat
az eddig leírtakkal kapcsolatban, főleg mivel szeretek a témáról társalogni. J
A Hyegyeong úrnő emlékiratai című mű, Hanjungnok ( titokban/hallgatásban írt
feljegyzések) vagy Hanjung
mallok (
titokban/hallgatásban írt emlékiratok) néven ismertek. A kortárs Koreában nagyszerű
irodalmi műnek és felbecsülhetetlen értékkel bíró dokumentumnak tekindtendő.
Már az előző bejegyzéseimben is többször említettem, hogy a nemesasszony a
kínai írás helyett hangul-lel vetette papírra alkotását a modern olvasók
számára is elérhetővé téve azt. A négy részből álló emlékiratok pontos képet
adnak mind arról a terrorról, ami apa és fia között zajlott, egészen annak
tetőpontjáig Sado haláláig. Rekordálja az egykori koronaherceg megbomlott
elméjének forrását, az abnormális viselkedésé, a kontrollálhatatlan
dühkitöréseit és az erőszakos megmozdulásait, mellyel veszélyeztette a
dinasztiát. Azzal, hogy Hyegyeong úrnő egy önéletrajzi darabot publikált abban
a korszakban, méltán kivívta az akkori férfi írók versenytársi pozícióját.
Különösképpen, mivel egy nyílt incidensről és annak eseményeiről, valamint
következményeiről beszél történetében. A XVIII. században és korábban ugyan már
készültek önéletrajzi írások nők által, de csak egy jelentéktelen kis rétegét
tette ki az alkotásoknak. Ráadásul ezen csekély számú feljegyzések főként az
adott személy magánéletéről és háztartásai szokásairól szóltak. Akadnak szintén
néhány japán női kötetek, de azok is inkább naplóknak minősülnek, mint
önéletrajzi kéziratoknak.
Lady Hyegyeong emlékiratai viszont nem csupán egy
gyermekgyilkos bemutatásáról szólnak. A négy részből álló memoárból, egyedül a
negyedik taglalja a tragikus eseményeket. Az első három mű a szerzőről és azon
emberek életéről szól, akik szintén szerepet játszottak az incidensben. Mind a
négy darab külön történésekre fokuszál, külön meghatározott hallgatóságnak, és
megadott személyek védelmére épül. Az egész egy belső kört képez, a személyes
szférától elmozdulva a nyilvánosig. Az első részlet 1795-ben íródott (ekkor fia
még élt), amiben Hyegyeong úrnő a saját életéről és érintőlegesen sajtá
családjáról mesél. Címzettje az unokatestvére a Hong nemzettség akkori örököse.
Ebben a fejezetben Jeongjo király anyja a bocsánatát fejezi ki rokonának és
saját édesapjának megvédve a döntését a tovább élés mellett. A fenn maradó
három emlékirat, melyet Sunjo királynak ( unokájának) írt, sokkal inkább
publikus téma. A második rész 1801-ben készült, melyben az egykori
koronahercegnő, fiatalabbik testvérét Hong Nagimot és nagybátyát Hong Inhan-t
védi szavaival, akiket kivégeztek ( Öccsét Nagimot 1801-ben ítélték halálra,
valószínűleg ez késztette a második emlékirat megírására). Hyegyeong úrnő
1802-ben írta a harmadik memoárt, amiben fiáról tesz említést, aki
könyörtetlenül megszállottja volt apja becsületének visszaállítását tekintve.
1805-ben került ki a nemesasszony kezei alól az utolsó rész és egyben a konkrét
leírása az incidensnek, ami férje és apósa közt esett meg. Mind azon által az
érzelmi viharok, a politikai visszhatások már az első három részben sejtelmesen
érzkéltetetik a történteket. A rejtélyek a negyedik feljegyzésben
kiteljesednek, választ adva minden kérdésre, ami az olvasóban ez idő alatt
megfogalmazódott. Összhatásban a mű detektív regény jelleggel bír.
Az, hogy egy nő memoárt írjon abban a korszakban, elég
szokatlannak számított. Lady Hyegyeongnak mind emellett le kellett küzdenie a
kulturális akadályokat is. Először azt, hogy legyőzze gátlását a személyes
elbeszélési írásmóddal szemben. Végül pedig önmagán is felül kellett
kerekednie, hogy írni tudjon az aberrált férjének és apósának incidenséről.
Ezek után joggal fel tehetjük a kérdést, hogy mégis mi az, ami motiválta őt?
Többek között a kezdeti feljegyezéseiben magát és családját ítéli el.
Ugyanakkor a szégyent elszenvedett kivégzett rokonai védelmére kelve igyekszik
azok becsületét megőrizni. Legfontosabb célja pedig az volt, hogy mindent
reálisan a valós történések alapján rekordáljon. Igazságosan megítélve, a
megfelelő nézőpontból tekintve kívánta prezentálni férjének, Sado ügyét. Lady Hyegyeong
úgy gondolta, hogy a koronaherceg és Yeongjo király közti események pontos
ábrázolása és dokumentálása nagyon fontos. Az egész szituációról való társalgás
tiltva volt akkoriban, ellene volt a törvényeknek. Mondhatni ez által remélték,
hogy az idő és a csend majd segít a fájdalmas emlékekben. Ehelyett csak
félreértelmezésekhez valamint valótlan híresztelésekhez vezetett az egész.
Túlzó, irreális verzók kezdtek el terjedni az udvaron belül és azon kívül a
történteket illetően. Azonban az úrnő összefoglalja azt is, hogy az
összekuszálódott szálak kibogozása nem az egyetlen célja volt. Természetesen
elengedhetetlennek számított tisztázni az ügyet, mert bár a valóság borzalmas
és horrorisztikus, az egyes emberek fejében megformált tévképzetek viszont
sokkalta szörnyűbb illúziókat eredményeztek. Lady Hyegyeong tenni sajnos semmit
sem tudott akkor a tragédia ellen, de abban bízott, hogy memoárjával segíthet
egy igazi, hiteles formában megőrizni apa és fia vívódásának az emlékét. Ezzel
kívánta megóvni szellemüket.
Az úrnőnek nagyon nehéz volt bemutatni ezt a könyörtetlenül
megrázó történetet. Éppen ezért tagadta meg magától a tollat hosszú évekig.
Különleges szimpátiát viseltetett beteg férje felé, miközben a férfi fájdalmait
és szenvedését ábrázolta. Úgy érezte, azzal, hogy nem követte Sado herceget a
halálba, nem teljesítette feleségként a kötelességét. Ebből kiindulva
mondhatjuk azt is, hogy az egykori koronahercegnő megbocsátást keresett
emlékirata megalkotásával. Hyegyeong úrnő szövetségese lett egy küldetésnek, melyben
az emberi igazságot akarta felfedezni. Felül kerkedett a lelkében tomboló
hatalmas fájdalmon, hogy helyreállítsa a múltat. Pontos választ ad, miként is
történt, kik és mit követtek el, valamint, hogy miért? Azonban egy mélyebb
értelemben véve sokkal alapvetőbb, sokkal magától értetendőbb dolgot keresett,
ami megmagyarázza az emberi sors szeszélyeit és az erkölcsi rendelet
önfejűségét.
Továbbbb 😀
ReplyDelete:)
ReplyDelete